Tijekom zadnjih nekoliko godina u Hrvatskoj sve češće brakovi završe rastavom. Najčešći uzroci rastave su prijevara, nedostatak kvalitetne komunikacije, emocionalno udaljavanje partnera te fizičko/psihičko zlostavljanje.

Prekid dugotrajne veze ili rastava braka, posebno kada su uključena djeca, zajednički dom i kućni ljubimci, predstavlja veliku životnu promjenu kako za partnere, tako i za ostale članove obitelji.

Kako se nositi s novim promjenama?                 

  1. Prepoznajte simptome reakcija na prekid veze.

 a) fiziološki – plač, nedostatak apetita, nesanica

b) kognitivni (misaoni) – ako ste Vi inicirali prekid,najčešće pitanje koje se javlja je „Jesam li donio/donijela dobru odluku?“. Ako je Vaš partner donio odluku o prekidu, prvo što ćete se upitati je „Gdje sam pogriješio/pogriješila?“. Kod kognitivnih simptoma vrlo često razmišljamo o lijepim trenutcima veze i o prošlosti, o prijašnjem životu prije prekida/rastave.

c) emocionalni – za opis negativnih emocija pogledati sljedeću točku. Iako se možda čini nevjerojatno, moguće je osjetiti i pozitivne emocije poput osjećaja slobode. Takav osjećaj javlja se kada u vezi postoji nezadovoljstvo i kada od veze ne dobivate ono što očekujete.

c) bihevioralni (ponašajni) – kao što se javljaju pozitivne i negativne emocije, tako se i mi možemo ponašati na dva načina – biti aktivni, povećati kontakte s drugim ljudima, baviti se novim hobijima ili izbjegavati kontakte, izbjegavati izlaske iz kuće, ne obavljati kućanske/poslovne obaveze zbog nedostatka volje.

2. Prepoznajte svoje emocije. Prekid veze/rastava braka ubraja se u gubitke, a sa svakim gubitkom nosimo se prolazeći     kroz nekoliko faza tugovanja.

  1. Faza šoka.
  2. Protest, ljutnja, ogorčenost.
  3. Negiranje.
  4. Depresivna faza.
  5. Prihvaćanje.

Ljudi se međusobno razlikuju po tijeku i trajanju tugovanja te je moguće da netko neće proći sve navedene faze ili će ih proći drugačijim redoslijedom. Međutim, tugovanje prolaze svi i potrebno je biti strpljiv. Dopustite si tugovanje, ali vodite računa da ono ne preuzme „kontrolu“ nad Vašim životom.  Lakše ćete prebroditi ovu promjenu ako organizirate ritual opraštanja od veze/braka – spremite partnerove stvari ili neke zajedničke stvari poput fotografija u kutije. Jednom kada to učinite, više ih ne otvarajte. Bez obzira na koji način prolazite kroz tugovanje, u većini slučajeva ono završava prihvaćanjem i vraćanjem u uobičajeni ili novi tijek života.

  1. Nemojte krivnju „svaliti na sebe“. Za vezu je potrebno dvoje i oboje ste podjednako odgovorni za kvalitetu veze. Nemojte preuzimati odgovornost na sebe jer ćete se na taj način nepotrebno opteretiti. Čak iako još uvijek imate osjećaje za bivšeg partnera/partnericu, ne smišljajte izgovore zašto ta druga osoba nije odgovorna za kraj veze. Ponavljamo, da bi odnos bio kvalitetan, potreban je trud s obje strane.
  2. Prekinite kontakte s bivšim partnerom/partnericom. Osim kada su u pitanju djeca. Tada vodite računa da iskreno komunicirate o djeci, da ne privlačite dijete na „svoju“ stranu i govorite loše o drugom roditelju. Sve ostale moguće teme razgovora koje će Vam otežavati prilagodbu na novonastalu situaciju izbjegnite. Fizički se udaljite od partnera – „prijateljski“ susreti nisu potrebni.
  3. Brinite o sebi. Uključite se u neke nove aktivnosti (npr. ples, vježbanje, slikarstvo, tečaj stranog jezika), izađite van s prijateljima ili sami. Bolje ćete se osjećati ako se posvetite sebi i učinite nešto za sebe, nego ako kod kuće tugujete i razmišljate o onome što je moglo biti.
  4. Pronađite socijalnu podršku. Podijelite svoje osjećaje s članovima obitelji, prijateljima ili stručnom osobom. Ipak, ukoliko se član obitelji ili prijatelj ne slaže s Vašom odlukom, nemojte dopustiti da Vas mišljenje drugih potakne na propitivanje o ispravnosti odluke. Pravi prijatelj će prihvatiti Vašu odluku bez obzira na svoje osobno mišljenje o prekidu/rastavi.

Za kraj upamtite: „U vezi ste da biste se oboje osjećali sretno, zajedno se smijali i stvarali lijepe uspomene, a ne da biste stalno bili uzrujani, povrijeđeni i osjećali se nepoželjno. Ponekad je teško krenuti dalje, ali kada to učinite, shvatit ćete da ste donijeli dobru odluku.“